Tuesday, March 10, 2009

Tiara pengetua AF wanita pertama

Tahniah di ucapkan pada Datin Tiara menjadi pengetua AF7 dan merupakan pengetua wanita pertama. I'm proud of you.... itulah kuasa WANITA!! SELAMAT MENYAMBUT HARI WANITA.

credit to: KUALA LUMPUR: Pelakon, penerbit dan penggiat teater terkenal, Datin Seri Tiara Jacquelina mencipta sejarah baru di dalam program Akademi Fantasia apabila dipilih menjadi Pengetua wanita pertama untuk menerajui musim terbaru program realiti popular itu.

Pemilihan Tiara, 41, sebagai Pengetua Akademi Fantasia musim ketujuh (AF7) ini akhirnya menamatkan teka-teki siapa yang layak menduduki kerusi 'panas' itu setelah beberapa nama turut disebut-sebut sebelum ini antaranya Datuk Sheila Majid, Norman Abdul Halim, Aznil Nawawi dan Anita Sarawak.

Pengumuman itu dibuat menerusi episod pertama program Diari AF yang disiarkan di saluran Astro Ria, pada pukul 9 malam tadi.

"Pada saya, tidak ada apa yang perlu dihairankan tentang siapa yang bakal menjadi Pengetua...sama ada wanita atau lelaki. Yang penting adalah apa yang akan saya tinggalkan setelah AF musim ini berakhir kelak.

"Tawaran ini datang pada masa yang tepat. Ramai wartawan pernah bertanya apa yang akan saya buat selepas tamatnya Puteri Gunung Ledang The Musical dan saya pernah luahkan hasrat saya untuk tubuhkan sebuah Akademi seni selepas ini.

"Tapi nampaknya, tawaran ini (Pengetua AF7) yang saya terima dulu. Saya hanya memberi kata putus pun baru-baru ini saja.

"Apapun, saat saya ditawarkan jawatan ini, saya tahu tanggungjawab yang akan saya pikul itu cukup berat, apatah lagi bila mendengar tagline musim ini iaitu 'satu transformasi akan berlaku'. Tapi, saya sukakan pada cabaran.

"Saya rasa, dengan bantuan barisan tenaga pengajar yang hebat musim ini, kita akan cuba sedaya-upaya membawa transformasi itu," kata Tiara pada sidang media di Restoran Courtyard Garden, Bukit Damansara, di sini, malam tadi.

Karyawan dan penggiat seni yang pernah memegang jawatan Pengetua AF sebelum ini ialah Freddie Fernandez (AF1), Ramli MS (AF2 dan AF6), M.Nasir (AF3), Ramli Sarip (AF4) dan Roslan Aziz (AF5).

Musim terbaru AF ini masih mengekalkan AC Mizal sebagai hos konsert mingguan. Bukan saja AC, malah Sarimah Ibrahim juga masih kekal sebagai hos bagi program Diari Akademi Fantasia dan sebuah segmen AF baru iaitu, Diari INT AF7 manakala Reza Mohamed akan mengendalikan program Diari EXT AF7.

Barisan tenaga pengajar musim ini juga masih mengekalkan Siti Hajar Ismail sebagai guru vokal persembahan, Fatimah Abu Bakar selaku guru motivasi dan Bahasa Inggeris serta Syafizawati Sharif sebagai guru vokal teknikal.

Tiga tenaga pengajar baru turut dipilih iaitu pelakon Ida Nerina sebagai guru lakonan, A.Aris Kadir yang mengambil alih tugas Linda Jasmine selama enam musim sebagai koreografer serta Hashridz Murshim atau Acis selaku Pengarah Muzik.

Empat belas finalis AF7 juga telah diumumkan pada program Tirai AF, Ahad lalu dan mereka adalah Mohd Yazid Ibrahim, Khairil Azam Pilus, Mohd Qhauhd Abdul Rashid, Mohd Rashidi Mohamad Isa, Ahmad Sobri Hasmuni, Mohd Hafiz Mohd Suip, Afiq Hakim Ahmad, Rubisa Tiasin, Claudia Fay Geres, Nas Adila Mohd Dan, Siti Aishah Bujang, Nur Fazelah Mohd Tahil, Zuzafrini Zulkifli dan Ismaliza Ismail.

Kesemua peserta ini akan membuat persembahan di konsert mingguan pertama pada 14 Mac ini di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil.

Mengulas mengenai transformasi yang ingin dilakukannya pada musim terbaru ini, kata Tiara, dia telah menyusun visi dan misi yang akan diterapkan kepada semua peserta.

"Transformasi bagi saya ialah perlu berani buat sesuatu yang baru. Saya ingin menjadikan AF7 ini adalah yang terbaik. Kalau boleh, saya ingin AF7 melahirkan bakat-bakat yang luar biasa dan menjadi ikon di tanahair.

"Mungkin impian itu terlalu tinggi, tetapi industri kita memang memerlukan transformasi seperti ini. Saya sengaja letakkan matlamat yang mungkin kedengaran agak tidak masuk akal untuk semua projek yang saya lakukan termasuklah AF7, agar saya dapat lihat sejauhmana ia boleh dicapai.

"Bagi saya, tidak salah meletakkan 'benchmark' yang tinggi. Jika kita tidak berazam dan berusaha, kita tidak tahu kemampuan kita. Dan semua ini akan dilakukan secara bersepakat di antara saya, pelajar dan barisan tenaga pengajar," kata Tiara, bersemangat.

credit to : budiey

Datin Seri Tiara Jacquelina dilantik Pengetua Akademi Fantasia ke-7
Sekejap tadi, dalam episod pertama Diari AF7, penonton dan juga para pelajar telah diperkenalkan dengan pengetua Akademi Fantasia musim baru iaitu Datin Seri Tiara Jacquelina.

Pada masa yang sama, sessi ramah mesra para media dengan Datin Seri Tiara Jacquelina telah diadakan di Restoran The Courtyard Garden, Damansara pada jam 8 malam tadi. Tiara yang baru kembali dari mengerjakan umrah di Tanah Suci Makkah ternyata gembira dengan perlantikan itu dan berazam membimbing pelajar AF7 ke tahap yang lebih cemerlang.

Budiey ingin mengucapkan tahniah kepada penyanyi dan pelakon teater Puteri Gunung Ledang kerana dilantik menjadi pengetua Akademi Fantasia musim ke-7. Bermakna, Datin Seri Tiara adalah wanita pertama yang menjadi pengetua AF. Mungkin ini yang dikatakan transformasi yang mahu ditonjolkan dalam AF dengan memilih pengetua wanita yang sungguh berwibawa dan kaya dengan ilmu seni persembahan lakonan dan nyanyian.

Pasti banyak sekali informasi dan tunjuk ajar serta tips dari pengetua baru yang melimpah dengan aura ini akan ditransformasikan kepada budak-budak AF musim ini. Satu cabaran yang bukan kecil untuk digendung oleh beliau. Good luck ya, Datin Seri!

Dengan pengumuman ini, maka tamatlah desas-desus dan spekulasi siapakah pengetua AF7. Sebelum ini nama-nama besar seperti Datuk Sheila Majid, Norman KRU, Aznil Nawawi dan Anita Sarawak disebut-sebut akan menerajui AF musim baru ini. Sebelum ini, ada yang buat spekulasi pengetua AF kali ini adalah lelaki.

AF sebelum ini didominasi oleh pengetua lelaki iaitu Freddie Fernandez (AF1), Ramli MS (AF2 dan AF6), M. Nasir (AF3), Ramli Sarip (AF4) dan Roslan Aziz (AF5).

Budiey kira, satu pilihan bijak diputuskan oleh pihak produksi. Memang sesuai, apatah lagi, terbukti bakat seni nyanyian juga bersemadi dalam diri penerbit dan entertainer yang baru melancarkan album singlenya berjudul KATAKAN yang dicipta oleh Dick Lee dan lirik oleh Adlin Aman Ramli.

Datin Seri Tiara juga memang layak jika dilihat dan diukur dengan kemampuan pelakon ini yang bukan sebarangan dengan menghasilkan filem Puteri Gunung Ledang hinggalah mengusung naskah ini ke pentas teater. Antara artis yang pernah digilap oleh Tiara di bawah agensinya dulu, Kit Kat Klub adalah Sofia Jane, Aida Rahim dan Maria Farida.

Melihat pada episod pertama, saya kira ramai pihak yang yakin, AF kali ini mampu menyuntik transformasi segar dalam industri. Sejauh mana? Kita tengok aje lah.

Senarai Lagu Konsert Minggu Pertama AF7:

  1. Claudia - Sempurna (Andra & The Backbone)
  2. Isma - Sepi (Yuni)
  3. Adila - Di Bawah Pohon Asmara (Jac)
  4. Zizi - Molek (Elyana)
  5. Rubisa - Matahariku (Agnes Monica)
  6. Aishah - Dan Sebenarnya (Yuna)
  7. Rini - Elegi Sepi (Azharina)
  8. Akim - Hatiku Kau Luka (AlleyCats)
  9. Obri - Jeritan Batinku (Allahyarham P. Ramlee)
  10. Aril - Rahasia Perempuan (Ari Lasso)
  11. Hafiz - Lagu Kita (Aizat)
  12. Qhaud - Phoenix Bangkit Dari Abu (M. Nasir)
  13. Yazid - Penghujung Rindu (Jamal Abdillah)
  14. Sidi - Terima Kasih Cinta (Afgan)

credit to : UTUSAN MALAYSIA

KUALA LUMPUR 9 Mac - Selepas sebulan berteka-teki, Astro Ria mengumumkan Datin Seri Tiara Jacquelina, 41, sebagai pengetua program realiti paling popular Akademi Fantasia (AF) musim ketujuh di sini malam ini.

Pengurus Saluran Astro Ria, Khairul Mizan Shagul berkata, Jacquelina merupakan calon Pengetua AF7 yang sesuai dan berkelayakan berdasarkan pengalaman luasnya dalam bidang lakonan, tarian, penerbitan serta nyanyian.

Beliau berkata, pihaknya mengambil masa lima bulan untuk mencari calon pengetua yang sesuai berdasarkan kriteria ditetapkan.

"Antara kriteria itu ialah pengalaman calon, komitmen dan idea yang mampu dicurahkan oleh calon pengetua yang dipilih," katanya selepas majlis pengumuman tersebut di sini.

Pemilihan pelakon teater muzikal Puteri Gunung Ledang itu sekali gus melenyapkan pelbagai spekulasi jawatan Pengetua AF7 yang sebelum ini heboh diperkatakan.

Selain Tiara, nama-nama lain yang pernah disebut mengisi jawatan itu antaranya penyanyi Datuk Sheila Majid, Pengarah Urusan KRU, Norman Abdul Halim, pemuzik Acis dan komposer Farihin Abdul Fatah serta penyanyi, Anita Sarawak.

Tiara merupakan pengetua AF wanita pertama dalam program TV realiti itu di mana enam pengetuanya sebelum ini merupakan di kalangan lelaki.

Sementara itu, Tiara ketika ditemui berasa terharu dengan pemilihannya sebagai Pengetua AF7 yang akan memulakan siarannya selewat-lewatnya hujung bulan ini.

"Saya membuat keputusan menerima tawaran jawatan ini beberapa hari yang lepas dan saya terharu dengan pemilihan ini.

"Saya pernah berkata kepada media bahawa selepas pementasan Puteri Gunung Ledang, saya ingin menubuhkan akademi seni sendiri.

"Jadi, saya fikir ini adalah masa yang sesuai untuk saya mencurahkan pengalaman dalam bidang seni kepada para peserta program ini," ujarnya.

AF7 yang akan dihoskan oleh AC Mizal itu sudah menemui 14 peserta yang akan bertanding selama 10 minggu bagi merebut gelaran juara.

Konsert minggu pertama AF7 akan diadakan pada 14 Mac ini di Dewan Sri Putra Bukit Jalil di sini pukul 9 malam dan penonton yang menyaksikannya dikenakan tiket RM20.


Datin Seri Tiara Jacquelina Is AF7 Principal


Datin Seri Tiara Jacquelina, Malaysia's most prominent female producer who brought about Puteri Gunung Ledang - The Musical and P. Ramlee - The Musical, is the first female principal of Akademi Fantasia 7.

The actress and producer who has an illustrious 2-decade career, is one of the most bankable names in showbusiness, and Malaysians liken her to Princess Diana, Oprah Winfrey and Brooke Shields rolled into one.

She is the sixth AF principal after producer Freddie Fernandez (AF1), producer Ramli MS (AF2 and AF6), singer/songwriter/actor/composer/producer M. Nasir (AF3), singer/songwriter/composer/producer Ramli Sarip (AF4) and producer/actor Roslan Aziz (AF5).

Her academic team, tasked with coaching the 14 AF7 contestants over the 10-week contest, includes acclaimed actress Ida Nerina as performance instructor, actress/entertainment writer Fatimah Abu Bakar as motivational and English language coach, Aris Kadir as choreography instructor, and Acis Hassim as music director.

Acis is jazz queen Datuk Sheila Majid's husband and a former member of popular rock band Gersang (Sheila was once married to Roslan, the ex-Malaysian Idol judge).

Fatimah is the mother of acclaimed actress Sharifah Amani and TV3 radio station Hot FM DJ Sharifah Aleya.

credit to: Teks oleh Ellyna Ali
KUALA LUMPUR, 9 MAC 2008: Transformasi telah bermula. Program realiti TV paling popular, Akademi Fantasia 7 (AF7), mencetuskan transformasi dan kejutan apabila melantik pelakon serta produser Datin Seri Tiara Jacquelina sebagai pengetua bagi musim ini.

Pengumuman ini dibuat oleh Astro di Jalan Dungun, Damansara, malam tadi menerusi program Diari AF7.

Perubahan itu menonjolkan satu kelainan drastik kerana sepanjang penerbitan AF, belum pernah pengetua wanita dilantik untuk mengemudikannya. Ia turut mengakhiri spekulasi siapa pengetua AF7 selama ini selepas tenaga pengajar dan barisan pelajarnya diumumkan lebih awal.

Pengetua AF musim terdahulu adalah Freddie Fernandez, Ramli MS, M Nasir, Ramli Sarip dan Roslan Aziz. Pemilihan Tiara turut menepis desas-desus bahawa Dato' Sheila Majid dan Anita Sarawak akan duduk di kerusi pengetua musim ini.

Di kalangan peminat hiburan, Tiara dikenali sebagai pelakon, penyanyi, produser dan usahawan. Beliau mula aktif dalam lakonan sejak 1980-an. Kemuncak pencapaian beliau ada berlakon dan menerbitkan filem serta teater muzikal Puteri Gunung Ledang (PGLM). Selain itu beliau juga menerbitkan teater Muzikal P Ramlee dengan jayanya.

Tiara yang baru kembali dari mengerjakan umrah di Tanah Suci Makkah selepas selesai PGLM musim ke-3 ternyata gembira dengan perlantikan itu dan berazam membimbing pelajar AF7 ke tahap cemerlang. Antara artis terkenal yang pernah digilap oleh Tiara di bawah agensinya Kit Kat Klub adalah Sofia Jane, Aida Rahim, Maria Farida dan Jay KOOL.
Tiara juga pernah merakamkan single Asmaradana ketika filem PGL ditayangkan. Hujung tahun lalu, Tiara melanjutkan pengajian di sebuah universiti di Tasmania, Australia dalam bidang seni persembahan dan vokal.

Dalam Diari AF pertama yang ke udara hari ini, Tiara tampil memperkenalkan diri beliau dan membuat sesi suai kenal dengan kesemua 14 pelajar. Tiara juga memberikan taklimat kepada semua pelajar tentang misi serta perjuangan mereka dalam AF7 dan mahu AF7 menjadi program yang realiti terbaik dalam sejarah penganjurannya.

credit to: sultan muzaffar

Jika dalam Puteri Gunung Ledang The Musical dititahkan tujuh syarat kepada Sultan Melaka untuk ditunaikan, dalam Akademi Fantasia musim ketujuh Tiara Jacquelina menyenaraikan Tujuh Syarat yang perlu dicapai oleh setiap peserta Akademi Fantasia.

Saya akui impiannya amat besar kepada Akademi Fantasia. Terdetik juga di hati apakah syarat tersebut dapat ditunaikan oleh empat belas peserta Akademi Fantasia. Paling penting apakah produksi dapat menyediakan infrastruktur dalam menjadikan impiannya itu satu kenyataan.

Tiara menegaskan bajet bukan halangan untuk menggapai impian kerana bajet untuk PGLM tidaklah besar mana jika dibandingkan dengan produksi antarabangsa. Namun semuanya berjaya dicapai oleh pasukan produksi teater tersebut.

Tidak guna terus membebel tentang kredibiliti kerana tanpa hasil tidak datang kredibiliti itu. Hasil perlu ditunjukkan dan barulah datang kredibiliti. Seperti biasa, tidak semua yang kita lakukan akan disukai oleh semua orang.

Saya tidak melihat Tiara sebagai Pengetua dalam Akademi Fantasia perlu bekerja seorang diri untuk mencapai apa yang telah digariskan, sebaliknya seluruh pasukan produksi baik dari barisan tenaga pengajar mahu pun tenaga produksi yang telah dibayar harus berkerjasama menjadikan ianya satu realiti. Mereka harus bekerja dalam satu pasukan dengan matlamat yang sama.

Antara Tujuh Syarat yang telah disenaraikan ialah :

1. Berkemampuan Untuk Menyanyi Dengan Baik

- Syarat ini menjadi asas utama dalam musim ini seperti musim-musim terdahulu. Tugas kami (baca dengan teliti perkataan kami) adalah untuk mempersiapkan setiap pelajar dengan teknik dan turut mendedahkan pelajar dengan pelbagai genre muzik selain menggalakkan pelajar untuk mencari dan membina keunikan dalam diri masing-masing.

Pandangan SM : Saya harus akui nyanyian merupakan elemen utama dalam program Akademi Fantasia. Jika pada musim-musim lalu Pengetua memiliki kata putus akan lagu yang dibawakan oleh peserta, apakah musim ini Tiara memiliki kata putus tersebut ? Pengarah Muzik iaitu Acis harus banyak membantu Pengetua dalam melaksanakan tugas ini kerana pada pandangan saya pengetahuan Acis dalam bidang muzik lebih luas.

2. Penghibur Serba-Boleh

Pelajar kami akan dilatih tidak hanya sebagai penyanyi tetapi juga sebagai penghibur serba boleh yang boleh berlakon dan menari dengan baik.
Justify Full
Pandangan SM : Ini merupakan kekuatan utama Tiara dan beliau bijak untuk mempelbagaikan selain menyelongkar bakat terpendam yang ada dalam setiap peserta. Tiara boleh dibantu oleh Ida Nerina, A.Aris Kadir dan juga Fatimah Abu Bakar yang memiliki pengalaman yang tidak kurang hebatnya. Ketiga-tiga elemen ini jika digabungkan dalam Akademi Fantasia ia pasti mewujudkan satu kelainan dalam AF musim ini.

3. Keyakinan

- Para pelajar akan dilatih untuk meletakkan sasaran yang tinggi dan berusaha mencapai kecemerlangan dalam apa saja aktiviti yang mereka lakukan. Mereka juga harus melihat jauh ke hadapan untuk masa depan industry seni tempatan.

- Selain itu mereka juga akan disiapkan untuk menjadi peneraju dalam industri yang mempunyai kualiti untuk berjaya bukan sahaja dalam industri tempatan bahkan di peringkat antarabangsa.

- Ini termasuklah dalam pengucapan umum dan berkemampuan untuk berkomunikasi dengan baik kepada peminat, pihak media atau pun di majlis-majlis rasmi tanpa rasa kekok.

- Pelajar juga dikehendaki belajar menggunakan Bahasa Inggeris dan digalakkan untuk berbahasa Inggeris sebagai langkah untuk menyiapkan mereka di persada antarabangsa.

Pandangan SM : Seharusnya keinginan itu datang dari peserta sendiri kerana kemahuan itu harus timbul dari dalam diri setiap peserta. Mereka harus menjadikannya sebagai satu tabiat dan menjadi rutin seharian mereka.

4. Peneraju Professional yang Berdisiplin, Berkerja Keras dan Mahu Mencipta Kejayaan

- Di dalam industri ini hanya mereka yang tabah dan kental sahaja yang akan terus bernyawa dan ianya perlu diserapkan dalam diri setiap pelajar. Populariti dan gemerlapan lampu tidak akan berkekalan tanpa bakat sejati, disiplin, kerja keras dan daya usaha untuk berjaya walaupun sesuatu kejayaan itu dianggap mustahil. Perjalanan menuju puncak bukan sesuatu yang mudah dan untuk terus kekal berada di puncak memerlukan ketahanan mental. Dalam dunia serba mengejar kebendaan ini, hanya yang terbaik sahaja yang akan dapat bertahan.

- Dalam Akademi Fantasia musim ini hanya ada 13 peserta yang tersingkir dan SAYA sebagai JUARA !

5. Menjaga Penampilan Diri dan Stail

- Selain bakat, setiap pelajar perlu menjaga penampilan diri untuk itu perhatian khusus akan diberikan. Pelajar akan didedahkan kepada pilihan dalam memilih gaya yang sesuai selain tip pemakaian, solekan, dandanan rambut dan juga asas etika sosial.

- Di penghujung musim Akademi Fantasia, kita akan dapat melihat transformasi pada setiap pelajar yang tidak pernah dilihat sebelum ini.

- Di pertengahan tempoh pengajian, setiap pelajar diberikan peluang untuk memilih gaya mereka yang tersendiri di bawah pengawasan penata gaya untuk memilih gaya yang mereka inginkan.

6. Karisma dan Menjadi Inspirasi Kepada Semua

- Pelajar diharapkan dapat menonjolkan personaliti yang menyerlah selain memiliki karisma. Mereka digalakkan untuk mendalami sesuatu isu dan juga mampu untuk berkomunikasi dengan baik.

- Mereka juga akan dilatih untuk menjawab soalan media dengan bijak dan lancar selain untuk menjadikan diri mereka sebagai satu jenama yang cemerlang untuk dijual kelak.

- Kejayaan mereka akan menjadi inspirasi kepada penonton.

7. Menjadi Contoh Penjagaan Kecergasan dan Kesihatan

- Setiap pelajar digalakkan untuk menjaga kecergasan dan kesihatan mereka, baik dari tabiat permakanan dan waktu rehat yang secukupnya juga kebersihan diri selain senaman.

- Mereka perlu tahu akan kepentingan menjaga kesihatan dan mengapa ianya amat penting kepada seorang penghibur. Mereka juga akan diajar untuk mengenalpasti makanan sihat yang sesuai untuk diri masing-masing.

- Tubuh yang sihat dapat mencetuskan minda yang sihat dan pelajar perlu memilih gaya hidup yang sihat dalam merealisasikan idea untuk menjadikan mereka IKON kepada industri hiburan.

No comments:

Post a Comment

dear frens,
who ever u r, where ever u from, what ever u want to b..as long as my frens do says sumthing or comment.
luv u...always.. make my day be brighter.